بصیرت و جنگ نرم بــــصــــیــــرتــــ و جــــنــــگــــ نــــرمــــ به گزارش خبرگزاري فارس از سنندج، حجتالاسلام سيدمحمد حسينيشاهرودي عصر روز دوشنبه در ديدار با جمعي از جوانان نخبه و برگزيده استان در حوزههاي مختلف، با تأكيد بر هوشياري و دقت وافر جوانان كردستاني در مقابله با توطئههاي شوم دشمنان اسلام، اظهار داشت: شناخت ابزارهاي جنگ نرم از مهمترين عوامل مقابله با تمدن مفسده غربي است. ادامه مطلب ... وزير سابق فرهنگ و ارشاد اسلامي، تصريح كرد: عدهاي که از هم اکنون براي انتخابات رياست جمهوري 3 سال بعد شال و کلاه کردهاند، بايد بدانند که نتيجه کليد زدن زودهنگام انتخابات در کشور، راه افتادن جنگ داخلي است. ادامه در ادامه مطلب ادامه مطلب ... کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس جمعآوری خاکریزیهای موجود در امتداد اروندرود را تصویب کرد. خبرگزاري موج - دبير كل حزب موتلفه اسلامي گفت: جنگ نرم مهمترين چالش جمهوري اسلامي در آغاز دهه چهارم انقلاب است. ادامه در ادامه مطلب ادامه مطلب ... به نظر میرشد تنها راه مقابله با موج جدید تهاجم تلویزیونی، شکستن انحصار در تلویزیون و گشودن مسیر حضور بخش خصوصی و مردمی در این عرصه است تا پتانسیل و ظرفیت نامحدودی به ظرفیت محدود صدا و سیما برای تولید و پخش برنامهها اضافه شود. آفتاب: آینده نوشت: چرا یک شبکه محدود تلویزیونی با تعداد پرسنل انگشتشمار میتواند در برابر شبکههای تلویزیونی سازمان عریض و طویل صدا و سیما با بیش از 30 هزار پرسنل و بودجه سالیانه 500 میلیارد تومانی عرض اندام کند؟ ادامه در ادامه ادامه مطلب ...
ادامه در ادامه
ادامه مطلب ... ساری - خبرگزاری مهر: استاندارمازندران، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت به منظور الگوگیری نسل جوان جامعه از ایثارگیریهای شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی برای مقابله با جنگ نرم دشمنان را ضروری خواند. به گزارش خبرنگار مهر در آمل، سید علی اکبرطاهایی عصر پنجشنبه در یادواره شهدای روستای کمانگرکلا دابوی شهرستان آمل گفت: هم اکنون بسیاری از جوانان نسل فعلی جامعه، اطلاع کمی از ایثارگری های شهدای انقلاب و جنگ تحمیلی دارند که ضروری است در یادواره های شهداء دست نوشته ها و وصیت نامه های آنان بازگو شود. وی افزود: امروز نسل جوان جامعه، بیشتر از هر زمان دیگری تشنه سیره شهدا است. ادامه در ادامه مطلب ادامه مطلب ... قدرت نمایی رسانههای داخلی در مقابله با هجمه خبری جنگ نرم، پرهیز از انحراف و یا جو زدگی رسانههای داخلی در مقابله با بحرانهای زودگذر و موضعگیری و اقدام به موقع و یکپارچه در مقابله با جنگ نرم از وظایف مهم رسانهها میباشد. ادامه در ادامه ادامه مطلب ... گروه فضای مجازی: عضو شبكه اجتماعی حاميان ولايت، در زمينه مقابله جدی و مؤثر با تهاجمات نرم رسانهای عليه تشيع، معتقد است كه با مديريت گروههای مردمنهاد، میتوانيم سطح تقابل با مخالفان اسلام، بالاخص وهابيت را ارتقا دهيم.
حجتالاسلام و المسلمين «ابوالقاسم احمدینژاد»، عضو شبكه اجتماعی حاميان ولايت، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، جنگ نرم رسانهای را يكی از مواضع خاص دشمن در راستای تهاجم فرهنگی دانست و گفت: مقام معظم رهبری در بيانات سالهای گذشته، يكی از مواضع تهاجم را جنگ نرم رسانهای عنوان كرد، كه مؤلفههای فرهنگی اسلامی از اين طريق مورد تهاجم مخالفان اسلام قرار میگيرد. وی ادامه داد: در مقابله و مواجهه با اين پديده، سرمايهگذاری در ابتدا بسيار اندك بود و به تدريج در حال حاضر با توجه به تأكيدات و هشدارهای مقام معظم رهبری، اين امر مورد غفلت واقع شده است، بدين معنا كه هيچ يك از نهادهای فرهنگی اين پديده را آنگونه كه بايد نشناخته و باور نكردند و در سال جاری به صورت ناگهانی با ظهور و بروز تهديدات آشكارا به خود آمدهايم و درصدد فعاليت هستيم. ادامه مطلب ... گروه فضای مجازی: معاون فرهنگی مسجد مقدس جمكران، فعاليت كنونی فضای سايبری داخلی را منفعل ارزيابی كرد و گفت: برونرفت از وضعيت انفعالی منوط به ايجاد شبكههای اجتماعی ديجيتال، ترويج وحدترويه و راهاندازی مراكز دادهپردازی و اطلاعات است.
حجتالاسلام «مرتضی وافی» معاون فرهنگی مسجد مقدس جمكران و مدير مركز مطالعات راهبردی نشريه خيمه، در گفتوگو با خبرگزاری قرآنی ايران (ايكنا)، با بررسی شاخصههای جنگ نرم رسانهای عليه تشيع، گفت: با حركتی فعالانه میتوان قبل از وقوع اتفاق، با تحكيم مبانی فكری و مناسك آئينی تشيع كه نقطه اصلی حملات دشمنان است، فعاليتهای سايبری را طرحريزی كرد تا شبهه نتواند جای خود را در ذهن و فكر آحاد مردم بگسترد. وی در ارزيابی وضعيت نامطلوب فضای سايبری داخلی، اظهار ناخرسندی كرد و گفت: اكنون در استفاده محدود از نيروها و توانمندیهای افراد و به نوعی كاربر اينترنتی ضعيف عمل كردهايم، در حالیكه مخالفان اسلام بالاخص وهابيت با آشنايی كافی فعاليتهای مطلوبی انجام دادند كه با مشاركتی كردن فضای سايتها و پايگاهها میتوان رفع معضل كرد. مدير مركز مطالعات راهبردی نشريه خيمه در پاسخ به خبرنگار ايكنا مبنی بر ضرورت كفايت بر تقابل تدافعی برای غلبه با فعاليتهای منحط مخالفان، بيان كرد: تاكنون در فعاليتهای سايبری منفعلانه عمل كرديم در حالیكه با حركتی فعالانه میتوان قبل از وقوع اتفاق با تحكيم مبانی فكری و مناسك آئينی تشيع فعاليتهايی را طرحريزی كنيم. ادامه مطلب ... مبارزه با جنگ نرم وهابيت؛ بيان معارف شيعه آری، نقد مستقيم نه گروه فضای مجازی: معاون فرهنگی مؤسسه تحقيقاتی اسراء معتقد است كه احتمال پيروزی در جنگ نرم عليه وهابيت به صورت مستقيم كم بوده و نقد غير مستقيم وهابيت از طريق بيان معارف غنی شيعی به جای نقد مستقيم كارآمدتر است. ادامه مطلب ... دیدگاه علی شریعتی درباره ولایت فقیه و انتظار
ادامه مطلب ...
- مردم سالاري نيز از همين دسته شعارهاي عوامفريبانه است. البته بسيار حايز اهميت است كه مفاهيم شعارها و تحقق آنها را در كدام نظام مورد مطالعه قرار ميدهيد؟ به عنوان مثال در نظام اسلامي، «مردم سالاري» مشروعيتي ندارد. بلكه «خدا سالاري» حقيقت و واقعيتي خدشهناپذير است. چرا كه او مالك است و مابقي هر چه هست، مملوك و بندهي او هستند. پس فقط خود او سالار و «ولي» است.
ادامه مطلب ... ۱-افراط در توجه به مسائل فردی( افراط در عبادت) از همان وقتهایی که تصوّف در دنیای اسلام پیدا شد می بینیم افرادی را که تمام نیرویشان را صرف عبادت و نماز می کردند و سایر وظایف اسلامی را فراموش نمودند. مثلا در میان اصحاب امیرالمومنین مردی را داریم به نام ربیع بن خثیم(خواجه ربیع معروف در مشهد) که او را یکی از زهّاد ثمانیه یعنی یکی از هشت زاهد معروف دنیای اسلام می شمارند. او بیست سال تمام کارش عبادت بود و یک کلمه هم به اصطلاح حرف دنیا نزد. در اواخرعمر قبر خود را کنده بود و گاهی در آنجا می خوابید و خود را موعظه می کرد که عاقبت باید بیایی اینجا. تنها جمله ای که غیر از ذکر و دعا از او شنیدند آن وقتی بود که اطلاع پیدا کرد مردم حسین بن علی (ع) فرزند پیغمبر را شهید کرده اند: "وای بر این امت که فرزند پیغمبرشان را شهید کرده اند!". می گویند بعدها استغفار می کرد که چرا من این چند کلمه را که غیر ذکر بود به زبان آوردم! در همین زمان هم افرادی با چنین طرز فکرهایی می بینیم که اسلام برایشان در کتاب مفاتیح خلاصه شده است: ذکر، نافله، زیارت عاشورا خواندن، زیارت رفتن،... و همه همّ و غمّشان همین است. این با تعلیمات اسلام جور در نمی آید. اسلام هم عمل می خواهد هم "بصیرت": لا یری الجاهل الّا مفرطا او مفرّطا : جاهل یا تند می رود یا کند. ( نهج البلاغه فیض الاسلام حکمت67) این همه آیات در قرآن وجود دارد که به مسائل اجتماعی تاکید شده است: ان الله یامر بالعدل والاحسان( نحل/90) لقد ارسلنا رسلنا بالبیّنات و انزلنا معهم الکتاب و المیزان لیقوم النّاس بالقسط(حدید/25) کنتم خیر امّه اخرجت للنّاس تامرون بالمعروف و تنهون عن المنکر(آل عمران/ 110) ... ۲-افراط در توجه به مسائل اجتماعی دسته دیگری از افراد هستند که معتقدند اسلام دین عمل و کار است و عبادت کار کسانی است که کار مهمتری ندارند و بیکارند. برخی از اینها مستطیع شده اند امّا به حج نمی روند. به تقلیدشان اهمیت زیادی نمی دهند. اگر به سفر رفتند و روزه شان قضا شد قضایش را انجام نمی دهند. هردو دسته خود را مسلمان کامل می دانند در صورتی که هیچکدام مسلمان کامل نیستند. اسلام دینی است که هرگز "نومن ببعض و نکفر ببعض" را نمی پذیرد. ۳-علی علیه السلام نمونه ی کامل اسلام در زندگی علی علیه السلام می بینیم که هم یک عابد واقعی است آنهم نه عبادتی که فقط خم و راست شود بلکه عبادتی که سراسر جذبه، سراسر شور، سراسر عشق،سراسر گریه و اشک است. و از طرف دیگر او اجتماعی ترین فرد است آگاه ترین فرد به اوضاع و احوال مستمندان بیچاره ها شاکیان. در حالیکه خلیفه بود شخصا در میان مردم گردش می کرد و به کارهای آنها رسیدگی می نمود. به تجار که می رسید می فرمود: "الفقه ثمّ المتجر" اول احکام تجارت را یاد بگیرید سپس تجارت کنید. و اگر کسی دیر به دنبال کسبش می رفت به او می فرمود: "اغدوا الی عزّکم" صبح زود به دنبال عزت خود بروید یعنی بروید دنبال کار و روزی تان. در مسند قضا بهترین و عادل ترین قاضی است. در میدان جنگ یک فرمانده ی شجاع است کسی است که خودش فرمود: از اول جوانی جنگیده ام و در جنگ تجربه دارم. روی کرسی خطابه بهترین خطیب است. روی کرسی تدریس بهترین مدرس است. و در هر فضیلتی همینطور. این است نمونه ی کامل اسلام.
انحرافات در دنیای اسلام از همین جا پیدا می شود که "نومن ببعض و نکفر ببعض". گوشه ای از اسلام را بگیریم و بچسبیم و گوشه های دیگر را رها کنیم. با این کار همه را فاسد می کنیم. همانطور که روش بسیاری اززاهد مسلکان ما کسانی که تمام اسلام را در کتاب مفتاح و بیاض و دعا و...جستجو می کنند غلط است، روش کسانی هم که بکلی از دعا و عبادت و فریضه ...استعفا داده و فقط می خواهند به مسائل اجتماعی اسلام بیندیشند غلط است. به امید کسب بینش و بصیرت برای همه مسلمین برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب آزادی معنوی استاد شهید مطهری مراجعه نمایید. آخرین مطالب آرشيو وبلاگ پيوندها
نويسندگان |
|||||||||||||||
![]() |